Mindenképpen érdemes dédszüleink padláson porosodó fényképalbumával vagy negatívjaival bekopogtatni Fortepanékhoz, így még az is előfordulhat, hogy felkerülünk a hírlevelükre. Hogy ez miért jó? Azért, mert első kézből értesülhetünk arról például, hogy felkerült a honlapra 250 darab 1960-1964 között készült fénykép a legkülönfélébb magyar hajóról. A fényképész, Droppa Kálmán minden szembejövő hajót, érdekesebb tájat gondosan dokumentált. Már az újonc Dunai Szigetek olvasó is kitalálhatta, ezek a hajók egytől-egyig a Dunán közlekedtek.
Gyakorlatilag Regensburgtól egészen a Deltáig sorakoznak a képek. Nagy többségükön csak egy hajó van, nagyon nehezen azonosítható dunai partok előtt, de aki felismeri őket nagy szolgálatot tehet másoknak, ha ezt közli is a Fortepan szerkesztőivel, mert eszerint tudják címkézni a képeket. Így aztán más is könnyebben kutathat utánuk. Az összes kép túl sok lett volna ide, ezért kiválogattam a számunkra legérdekesebb három tucatot.
Mivel még én sem tudom melyik kép mit ábrázol, ezért közös gondolkodásra hívok mindenkit: találjuk ki melyik kép hol készülhetett. Az külön jó pont, ha valaki plusz információval vagy anekdotával rendelkezik a helyekről, tájakról, hajókról és emberekről.
|
1. Walhalla, Donaustauf, Bajorország. 1842-ben I. Lajos bajor király ötlete alapján épült fel. |
|
2. Regensburg katedrálisa, a képről lemaradt az ördög hídja. |
|
4. Passau városa a Dunáról, nyugati irányból |
|
5. Dunamenti város valahol a német nyelvterületen - talán Linz? |
|
6. Vajon hol állhat ez a dunaparti kastély? |
|
7. És ez az égbetörő szikla? |
|
8. És ez a behavazott romvár? Van róla másik kép is, ahol szép fasor áll még a fehér ház előtt. |
|
9. Viadukt, pataktorkolat és templom. Hol járunk? |
|
10. Persenbeug zsilipjein a felirat: Der Nibelungenzug |
|
11. Itt született az utolsó magyar király: Persenbeug |
|
12. St. Michael ősi temploma Wachau-ban. A vasút megépítéséig nem is lehetett a parton közlekedni. |
|
13. Oroszlánszívű Richárd innen nézegette a Dunát annak idején. Dürnstein vára és kolostora. |
|
14. Hol lehetnek ezek a csipkézett hegyormok alatt megbúvó stílusú házacskák? |
|
15. Az nem chemtrail az Esztergomi Bazilika fölött... |
|
16. Hajó vízrebocsátása, elképzelhető, hogy a Népszigeten? |
|
17. Hegység egy ismerős városban . A Bakony Budapesten. |
|
18. Kalocsa Dunaföldváron, háttérben a jellegzetes híd |
|
19. Ismeretlen városka, előfordulhat, hogy így nézett ki a régi Orsova? |
|
20. A Vaskapu-szoros szabályozási művei és egy régi vontató gőzmozdony |
|
21. Hatalmas kőtömb valahol az Al-Dunán |
|
22. A Veterani-barlangok az Al-Dunán. |
|
23. A Babakáj-szikla |
|
24. És Galambóc vára |
|
27. Ugyanez a hegy oldalról |
|
28. Sziklafal az Al-Dunán |
|
29. Az álmos Ada Kaleh, még van hátra egy évtizede a felszínen |
|
30. Kikötő talán az Al-Dunán - Románia? - Bulgária? |
|
31. A Széchenyi lapátkerekes vontatóhajó egy ismeretlen falu előtt |
|
32. Szakadásos part, igen jellemző a bolgár Dunapartra. |
|
33. Gőzyacht horgonyoz Galacnál, Romániában a Duna alsó szakaszán |
|
34. Vajon mi lehet az a rom a hajó tatja fölött? |
A felvételeket készítette: Droppa Kálmán MAHART hajóparancsnok.
A többi kép ezen a linken érhető el:
Kellemes böngészést!
A 31.sz képaláírás hibás. A "Széchenyi" bár lapátkerekes vontatóhajó volt, de nem gőzös! 1938-ban épült az újpesti Ganz és Tsa. Hajó és Waggon gyárban. Testvérhajójával, a "Baross"-sal együtt diesel-elektromos meghajtással épültek. 3x400 LE-s Ganz-Jendrassik motorjai voltak.
VálaszTörlésA 33. sz. kép Galati-n (Galac) készült.
VálaszTörlésA hajó nem volt soha sem vitorlás. 1929-30-ban épült Nagy Britanniában, gőz jachtnak, "Nahlin" nevet kapta. 1937-ben az akkori román király vette meg, a hajó neve "Luceafarul" (Esthajnal csillag?) lett. Majd később "Libertatea" (Szabadság) névre keresztelték. A '90-es évek elejéig múzeumhajó és étteremként állt Galati hajóállomás épületétől nem messze. Lásd a képen. Én 1991-ben még söröztem rajta. :-) Később ócskavas áron megvették a Román államtól, teljesen felújították. Ma is működik és magántulajdonban van.
A 16. sz. kép igen Újpesten, a MAHART Hajójavítójában készült. Ha a kép 1964-ben készült, akkor a "Rákóczi" m/s vízre bocsátása. Testvérhajói, a "Táncsics" 1963-ban épült. A "Hunyadi" velem egy idős, :-) 1966-os.
VálaszTörlés1992-ben volt szerencsém 1 hónapot I. géptisztként a "Rákóczi"-n dolgoznom. Nagy szó volt ez akkor! Egész szezonban Passau-ban állomásozott, a minden napos valuta napidíj miatt kedvelt hajó volt.
A 35. képen majdnem biztosan a Sulinai-ág tengeri vége látható. A többi ágat csak helyi, kisebb hajóval járták (járják), ezért a fotós is a Sulinán mehetett végig, ha MAHART hajóról fényképezett. A másik nemzetközi útvonal a Duna-tenger-csatorna, de annak a constantai kikötőbe ér a vége, sokkal jobban beépített.
VálaszTörlésA kőgát miatt is Sulina lehet a képen. A Szent György-ágban nincs ilyen, a Kiliai(Chilia)-ágban van kőgát, de tudtommal soha nem volt rajta világítótorony.
Rögtön az első kép, (még a Walhalla előtt) a régi újvidéki vasúti híd.
VálaszTörlésA hajó valószínűleg a SZOLNOK ms.
5:kép: Linz
7.kép: Struden, Ausztria
18.kép: A KALOCSA itt nem Dunaföldváron, hanem Bécsben látható.
25: kép: Nagy-Kazán szoros, Dubova közelében
34. kép: a SOPRON ms fara felett SZÖRÉNY vára látható, a kormányállás felett a városi színház; a hely tehát Szörényvár, románul Drobeta Turnu Severin.
Ami a Kis- és a MAgy Kazán szorost illeti.
VálaszTörlésAhogy ezt korábban az index hajós topikján @kovpet kifejtette és azt egy MHE évzárón is elmondta, a Kis- és a Nagy Kazán szoros neve nem egységes az egyes nemzeteknél.
Nálunk a Kis, aza rövidebb, keskenyebb és magasabb sziklafalak között futó, míg a Nagy az, amely hosszabb, szélesebb és egyben alacsonyabb sziklafalak között fut.
Nem így pl. a szerbeknél. Náluk fordítva van.
14.: Dürnstein közelében a bal parton. 2004-ben a TID-en az Ördög-falaként beszéltek róla többen is.
VálaszTörlés