2013. március 4., hétfő

A világ legszebb hídja




Van amikor minden szó fölösleges. Ebben a bejegyzésben most nem lesznek adatok, évszámok, törvények, műszaki kivitelezési dokumentációk. Csak a fortepan.hu-ról kiválasztott rengeteg fénykép a világ legszebb hídjáról.










 

 
 
 
 
 





-------xxxxxxx-------


 
 


 

 




Eddig tartott a világ legszebb hídjának története. 

Annak idején az eredeti Erzsébet híd tervpályázatán győztes tervet azért vetették el, mert a magyar ipar nem volt képes megfelelő minőségű kábelt gyártani, ezért azt Németországból kellett volna hozatni. Inkább lánchidat építettek, diósgyőri és MÁVAG gyárakat megbízva a hídelemek gyártásával. 

Az 1964-ben átadott új Erzsébet híd kábelhíd lett. Építtetői mintha visszanyúltak volna a XIX. sz. végi győztes pályázathoz. Le a kalappal az építőmunkások előtt, de ez az új Erzsébet híd csupán a kölni Mülheim brücke szolgai utánzata, melyet német tervekről másolt Sávoly Pál. A kábeleket a Ganz–MÁVAG alvállalkozójaként a Magyar Kábel Művek gyártotta budafoki gyáregységében.

  


















 
 



A sors fintora, hogy az újjáépült Ferenc József híd megtarthatta eredeti formáját, viszont nevét lecserélték az ötlettelen Szabadságra, míg hitvese Erzsébet megtarthatta nevét, de eredeti szépségét örökre elvették tőle.
 

18 megjegyzés:

  1. Tényleg páratlan. Az eredeti híd rímelt a templomtornyokra és a Ferenciek terére is...

    VálaszTörlés
  2. A legszebb mellé még egy "leg": Az Erzsébet híd 1903 és 1926 között a világ legnagyobb nyílású lánchídja volt!

    VálaszTörlés
  3. A végére még tehettél volna pár képet, hogy látszódjon a teljes fejlődés. Pl ilyet: http://kep.cdn.index.hu/1/0/334/3349/33494/3349484_3f0fe6e4f925e8fe4962353f4f8e36c3_wm.jpg

    :D

    VálaszTörlés
  4. Milyen szinu volt a regi Erzsebet hid?

    VálaszTörlés
  5. Kölnben építettek még egy nagyon hasonlót, aztán az keskeny lett és megduplázták, nézzétek meg "rodenkirchener brücke" nagyon jó

    VálaszTörlés
  6. Háát... tetszik ez valakinek? http://de.wikipedia.org/wiki/Rheinbr%C3%BCcke_K%C3%B6ln-Rodenkirchen

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jó képek (ismét).

    Hangulatában számomra a régi híd jobban tetszik. Az utód kevésbé különleges (hangulatos).
    Rossz nézni azt a pusztítást. És majd' 20 év kellett Népgazdaságunknak, hogy pótolja. Persze a régi keresztmetszetileg sem lett volna alkalmas ekkora forgalom elvezetésére, de legalább nem vált volna sztrádává a fő utca.
    Épp tegnap du/este hajóztam el alatta amúgy:)

    (Mindig ilyenkor jut eszembe, hogy milyen körülményes ide bejegyzést írni.)

    VálaszTörlés
  8. Dániel! Nem a tetszés miatt említettem, a mi régi hidunk sokkal szebb(volt), csak technikai érdekesség, ua mint az új Erzsébet csak később építettek hozzá még egy felet......

    VálaszTörlés
  9. vadkoerte:

    úgy tudom sárga

    VálaszTörlés
  10. A konklúziót nem értem. A Szabadság-híd egy teljesen jó név. Már csak azért is, mert a Szabadság-szobor alatt található. Az új Erzsébet-híddal sincs semmi gond, pusztán modernebb és más. Érthető, hogy az 1960-as években már nem akartak visszanyúlni az 1900-as évek stílusához, hanem szimpla modernet szerettek volna alkotni. Persze a visszanyúlás sem lett volna rossz döntés, de ez így is jól van. Van elég klasszikus hidunk, szóval igazán elfér egy újraépített Erzsébet-híd is.

    VálaszTörlés
  11. Az Erzsébet híddal az a gond, hogy volt egy eredeti ötlet, melynek révén felépült a világ egyik legszebb hídja. Ezt fölrobbantották sok más híddal együtt. Minden más hidat eredeti, vagy közel eredeti formájában építették újjá, kivéve ezt, amit teljesen érthetetlen okból egy kölni hídról másoltak le szó szerint. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:K%C3%B6ln_-_M%C3%BClheimer_Br%C3%BCcke.jpg

    VálaszTörlés
  12. Szerintem meg az új Erzsébet híddal csak az a gond, hogy a Belváros közepére építették. Ezzel sikerült elérni, hogy a kelet-nyugati autóforgalom még ma is keresztülmegy az egész városon, mert inkább megéri, mint az M0-n megkerülni a várost. A régi Erzsébet hidat ugyanúgy vissza kellett volna építeni, ahogy volt. Ma már biztos egy kedves gyaloghíd lenne és mindenki élvezhetné szépségét. De hát akkoriban még az a divat járta, hogy a múltat végképp eltörölni... Ennek lett áldozata rengeteg szép épületünk is a fővárosban.

    VálaszTörlés
  13. rettenetesen elkeserítő lehetett ezt megélni, látni, ahogy a háború után az összes híd a vízben van...És azt manapság meg kb. elképzelni se lehetne, hogy mi lenne, ha az Erzsi kiesne 20 évre.Pokol volna az egész város, illetve valszeg elmenekülne a lakosság fele. :-o udv Gege

    VálaszTörlés
  14. Akkoriban a forgalom is más volt, a gyalogos és tömegközlekedés volt túlsúlyban, azt meg kiszolgálta volna a régi is szerintem.
    Mikor nézegettem a képeket, hát, nem is találok szavakat. Az biztos, hogy akkoriban kétszer annyit ért a város látványa, mint most.
    De hát népgazdasági szempontból ez az egyszerű érte meg. Gondolom a többi híd forgalma annyira megnőtt, hogy már kényszerből is meg kellett építeni és a legolcsóbban.
    A többinél olvastam, hogy a régi elemeket használták fel újra, a Széchenyi Lánchídnál 70-80%-át meg tudták menteni a láncoknak.
    Gondolom a 20 év megtette a hatását, hogy az eredeti alkatrészeket elfelejthették.
    Régen sok leg-et adtunk a világnak, de azok az idők elmúltak. :(

    VálaszTörlés
  15. Üdv.
    Boldog új évet mindenkinek!
    Az Állami áruház és a 2x2 néha 5 c. filmekben egy-két mp-re látszik a pesti hídfő megmaradt része.

    VálaszTörlés
  16. A terhelési próbáról vannak színes képek is, mozdonnyal is.

    Tusán írta...
    ,,A konklúziót nem értem. A Szabadság-híd egy teljesen jó név. Már csak azért is, mert a Szabadság-szobor alatt található.´´

    A Felszabadulási emlékműre gondolsz? Akkor nem csoda, hogy nem érted. : )

    VálaszTörlés
  17. Az Erzsébet híd anyagtechnikai minőségi ellenőre a Ganz-Mávagban bizonyos Nagy Csaba volt, egy barátom édesapja. Kétszer is visszaküldte a tartókábeleket, mert túl nagy volt a széntartalma. Be is hívták a vezetőséghez, hogy mit kötözködik, hát a határidő így meg a szocialista terv úgy. Nehezen ment bele a fejükbe, hogy feldughatják a terveiket, ha a híd két év után leszakad. Végül kihagyták a gyártási folyamatból a minőségellenőrzést, egyenesen ment a drót az építkezésre. Nagy elvtárs erre írásban közölte, hogy nem vállal felelősséget. Megvolt a hídavatás, mindenki tapsolt, örült, Kádár elvtárs fotózkodott. Nagy et. pár hét múlva szerzett egy kis maradékot a kábelekből, és bevizsgálta. Megkönnyebbülten állapította meg, hogy a széntartalom a határérték alatt volt, az anyagminta a feltételeknek megfelelt. Hát ezért nem szakadt le az egész a mai napig: mert Nagy et. kötözködött.

    Nagy et. életútja egyébként önmagában is filmre való. Például a II. világháborúban Me-210 fedélzeti lövész volt. A Kárpátaljától a Balatonig harcolt, ahol bele is zuhantak a vízbe, a pilótája meghalt. Páncéltörő tüzér is volt.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...