2016. március 26., szombat

Nagymaros régi-új arca, 1994-ben



Április elseje kapcsán született ez a bejegyzés, de most nem a bolondok napja miatt. Két egymással összefüggő eseményre kerül sor. Április első két napján újra megnyitják a közönség számára a Nagymaros és Visegrád közötti közműalagutat (ahol már mi is jártunk), valamint a Duna Charta szervez konferenciát a Szigetköz jövőjéről. Kezembe került a minap egy olyan 22 éve írt újságcikk, amely mintegy megkerült láncszemként kapcsolja össze ezt a két eseményt. 

A nagymarosi körgát (fortepan_28260)

A Pest Megyei Hírlap 1994. augusztus 8-i számában beszámol a nagymarosi körgát bontásának pillanatnyi állásáról és mellékesen megjegyzik, hogy a Strabag éppen egy közműalagutat épít azon a területen, ahol a tervek szerint két év múlva újra a Duna fog hullámozni:

Nemrégiben a lakosság mintegy tíz százalékának - ötszáznyolcvan embernek - a megkérdezésével Zoltai Mihály alpolgármester társammal közösen végeztünk egy közvélemény-kutatást arról, milyen arányban támogatnák avagy elleneznék a helybéliek a bős-nagymarosi vízlépcső megvalósítását - idézi fel a közelmúlt történéseit Gyaraki F. Frigyes nagymarosi alpolgármester. - A megkérdezettek nyolcvan százaléka úgy nyilatkozott, hogy azt szeretné, ha az előző parlament döntésével ellentétben megépülne a létesítmény. Tizenöt százalék nemet mondott a beruházásra, öt százalék pedig nem formált véleményt. A reprezentatívnak nem mondható közvélemény-kutatás természetesen nem változtat a jelenlegi helyzeten. (Erről csupán a parlament vagy országos népszavazás határozhatna.) Azon, hogy a dolgok mostani állása szerint nem lesz vízlépcső. Ennek megfelelően folytatódik - a lefújt beruházáshoz kötődően - a nagymarosi Duna-szakaszon korábban végrehajtott, a gyönyörű vidéket alaposan elcsúfító építési munkák nyomainak az eltüntetése, a körgát megszüntetésének előkészítése. Tart a tavaly ősszel megkezdett komplex tájrehabilitáció, melynek tervezésében, mint ismeretes, az érintett települések is részt vettek.- A munka, melynek befejezési határideje 1996 júniusa, a tervezett ütemben halad, 's jelen pillanatban már harminchat százalékos a készültségi foka - mondta a napokban lapunk érdeklődésére Sinkó László, a tájrehabilitációt kivitelező Strabag Hungária Építő Kft. munkatársa, építésvezető. Tőle azt is megtudtuk: a rehabilitáció során a Strabag Hungária közműalagutat (is) épít a most még száraz folyómederben, melybe 1996 nyarán ismét visszatér - reméljük közösen - a Duna. (Pest Megyei Hírlap 1994. augusztus 8. Hétfő)
Az írás értékét a mellékelt képek adják:

A körgáton épülő közműalagút a nagymarosi oldalról

Ebben a 3 méter átmérőjű csőben villany- és vízvezetékek, valamint internetkábelek futnak. Emberek sajnos nem, pedig komoly konkurenciája lehetne a nagymaros-visegrádi kompnak.

(Holdbéli) tájrendezés

Méretarány

A cikk elkészülte után egy évvel, 1995-ben már próbaüzemet tarthattak a közműalagútban. Mindössze 550 méter hosszú, ezen a távon körülbelül 5 perc alatt át lehet jutni az egyik partról a másikra. Ugyan érzékelni nem lehet, de 16 méteres vízoszlop alatt lehet sétálni és ha hinni lehet a híreszteléseknek, az alagút tetejét egyre kevesebb hordalék fedi. Mindössze ez az egy létesítmény valósult meg az erőmű beruházásból, bár ha az elkészült volna, a közművek a folyó felett és nem alatta húzódtak volna.
Szerencsére az üzemeltető DMRV Zrt. már sokadik éve nyitja meg a nagyközönség előtt, rendszerint a Víz Világnapjához közeli időpontban. Az idei átkelés minden időpontja betelt sajnos már március végén. 
A DMRV Zrt. idén első alkalommal 2016. április 1-én (pénteken) és 2016. április 2-án (szombaton) 9:00 és 16:00 között ismét megnyitja a Nagymaros és Visegrád közötti közműalagutat az érdeklődők számára.
A Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. minden évben számos olyan programot szervez, mellyel a szolgáltatási területén élő lakosság figyelmét szeretné a tiszta vízkincs értékességére, megóvására és a védelme érdekében tett erőfeszítésekre irányítani. Az idei programsorozat fő eleme a Visegrád-Nagymaros közötti közműalagút látogatása, a több mint fél kilométer hosszú, alig 3 m széles Duna alatti utat mintegy 600 látogatónak lesz lehetősége megtenni a két nap alatt.
A 16 méter magas vízoszlop alatti izgalmas látogatás alkalmával a visegrádi oldalon az alagút és a Bős-Nagymarosi vízlépcső építését feldolgozó tematikus tárlatot, a nagymarosi oldalon egy, a helyi élőkultúrát és állatvilágot bemutató rendhagyó tanösvényt tekinthetnek meg a csoportok.
A Magyarországon egyedülálló víz alatti alagutat a DMRV Zrt. 2011 óta hagyományosan évente kétszer nyitja meg az előzetesen regisztrált érdeklődök számára. A látogatás a visegrádi és a nagymarosi oldalról is 25 fős csoportokban indult szakember vezetésével.

Tiltakozók Nagymaroson, 1989-ben (fortepan_77367)

A Duna Charta szigetközös konferenciájá ra azonban még lehet jelentkezni, és álljon az ember akármelyik oldalon érdekes vitára lehet számítani.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...