2025. július 1., kedd
Vészmadár az Ínség-sziklán
2025. június 24., kedd
Apostagi Ördögök
1910. Az Ördög-sziget "építési gödre". |
A hozzávetőleg 80 hektárnyi területű apostagi "kőketrec" határát 1902-ben alakították ki, széleit a korabeli part, egy T-sarkantyú és egy normál sarkantyú képezte. Ezek a kőszórások illeszkednek a Csepel-sziget alatti szakasz tágabb szabályozási munkálataiba, melyek hosszú évek alatt készültek el, és több szigetre is hatással voltak, ezek közül a Scharbert (Apostagi)-szigetről és a szomszédos Baracsi-szigetről már írtunk korábban. A beavatkozás kiváltó oka a "túl széles", "túl zátonyos" meder volt:
"Jégtorlaszképződés szempontjából a legrosszabb a Dunavecse-Apostag közötti szakasz volt, úgyhogy a budafoki ág után mindjárt ezt vették munkába. Itt mindkét ág nagyon zátonyos volt, úgyhogy kisvíznél az uszályokat megkönnyítve egyenként kellett átvontatni, a személyhajónak (alábbi képen a révátkelés) pedig meg kellett a [Scharbert-]szigetet kerülni, hogy Apostagon kiköthessen. A mellékágakat elzárták, a zátonyokat kikotorták, a medret pedig párhuzamművekkel összeszorították."
Nos, a mainál mindenképpen szélesebb volt eredeti, természetes állapotában a meder a kőketrec alsó és felső végénél, a könnyebb eligazodás végett érdemes a szabályozás előtt, 1880-ban készült III. katonai felmérés térképlapját fedvénybe hozni a mai állapottal. A jobbparti Kisapostagnál ekkor még megvolt az eleinte Apostaginak nevezett (eredetileg a túlsó parti faluhoz tartozó), majd a birtokos francia eredetű családról átnevezett Scharbert-sziget, ennek alsó csúcsánál a mellékágat is beleszámítva 1150 méter széles volt a Duna, ez dél felé alig egy kilométernyire szűkült össze a Baracsi-szigetnél.
Ebből a lassú folyású sekély, kisvíznél nagy területen zátonyos, mederszakaszból alakult ki a ma is látható, kevesebb mint felére szűkülő, felerősödő sodrású, saját üledékébe bevágódó hajózási csatorna, két oldalán kőszórással és a kőszórások között rohamosan feltöltődő és beerdősülő területekkel. Ott, ahol most ártéri erdőben susog a szél, másfél évszázaddal ezelőtt még hajómalmok őröltek. Sőt…
Partvonal változása Apostag és Kisapostag között (1880-2025) |
1930. Az épülő Ördög-sziget, feketével a harminc évvel későbbi állapot. |
Az Ördög-sziget 1963. szeptember 20-án. (fentrol.hu) |
Az Ördög-sziget 2005-ben |
Öreg Ördög. A kétnevű sziget. |
- A Baracsi-sziget metamorfózisai https://dunaiszigetek.blogspot.com/2018/06/a-baracsi-sziget-metamorfozisai.html
- Elnézést, Scharbert-sziget https://dunaiszigetek.blogspot.com/2023/02/elnezest-scharbert-sziget.html
- Aligha van más dunai sziget amellyel így elbántak https://dunaiszigetek.blogspot.com/2014/02/aligha-van-mas-dunai-sziget-amellyel.html
- Sallai Zoltán: Adatok a Duna apostagi szakaszának és az Ördög-sziget mellékágának halfaunájáról. 2003.
2025. június 17., kedd
A népszigeti Illik Viktor legendája
A népszigeti Illik Viktorra nem igazán passzol a legenda kifejezés, nem fejezi ki eléggé kapcsolatát a Dunával, a tudását a Dunáról. A kalózkapitány-forma Illik Viktor egy intézmény volt Újpesten, és ez az intézmény a halálával atomjaira hullott szét, a dunai kapcsolat megszakadt és a fölhalmozott tudás elveszett. Pedig milyen jó lett volna kifaggatni a folyóról, halakról, receptekről, dunai történetekről, ehelyett nekünk kell a szétszóródott atomokat összegereblyézni a Népsziget alsó csúcsánál.
Az Illik-csárda a Népsziget helyszínrajzán (forrás) |
Mai megfogalmazással élve Illik Viktor halkutató is volt, tudományos kutatómunkát is végzett. A Halélettani és Szennyvízvizsgáló Intézet felhívására a gödi halastavában pontyikrával kísérletezett és a tógazdasági nemespontyokat csillagfürttel etették, hogy kiderüljön minden esetben keserű lesz-e tőle a pontyok ikrája. A kísérlet negatív eredménnyel járt, a halikra élvezhetetlen lett, de a halak húsát és tejét ettől még fel lehetett használni halételekben [15]. Volt, hogy kísérleti búvárhalászaton vett részt a Duna Szigetközi szakaszán, ahol a halászok 10 méteres mélységben dolgoztak hálóikkal [16]. Népszigeti csárdája pedig gyakran szolgált halászati megbeszélések, összejövetelek és árverések színhelyéül. Ezen kívül a OMGE Mezőgazdasági Kiállításának létrehozásában is részt vett, ahol saját halait mutatta be nyíltvízi medencékben, ráadásul az Illik csárda hatvan fős személyzete felelt a vendéglátásért, és az eladott 15 ezer adag halászléért.
Illik Viktor és az elmaradhatatlan halászlé (forrás) |
Alig négy évvel később megismétlődött a fentihez hasonló eset, az öbölben tárolt tízezer pengő értékű halállomány egésze egyetlen éjszaka alatt elpusztult. Ebben az esetben az elpusztult halak mennyiségét "vagonnyiként" írták le. A Halélettani Intézet és a Szennyvízkísérleti Állomás vizsgálata szerint ismét mérgezés történt, de ezúttal a Váci úti városi szennyvízhálózatból derítés nélkül beömlő kommunális szennyvíz okozta a halpusztulást. Ebben az esetben már bizonyított volt Újpest város felelőssége és 1941-ben Illik Viktor számára megítéltek 7800 pengő kártérítést, ami sovány vigasz volt, hiszen a sorozatos szennyezések miatt a vendéglőjének a hírneve is komoly csorbát szenvedett [19] [20].
Ezek a környezetszennyezések messze túlmutattak Illik Viktor személyén és a csárdáján, ugyanis a két újpesti halpusztulás a hibás Duna bal parti folyószabályozásának következménye volt. Már 1905-ben tervek születtek a Szentendrei-sziget alatti meder szűkítésére, ami komoly tiltakozásokat vont maga után, ugyanis a tervezett párhuzammű mögött pangó vízben kiülepedő hordalék fenyegette volna az újpesti ivóvízkutakat [21]. A tiltakozások nem vezettek eredményre, a döntést végül 1920-ban hozták meg, maga az ún. Trianoni-gát 1922-ben épült meg. A kőszórás következtében persze rövid idő alatt elszennyeződtek a balparti ivóvízkutak, és mellékesen a vízáramlás megszűnése miatt az újpesti gyárak szennyvize eztán már nem a főágba, hanem egy pangóvizes területre ömlött ki, a feliszapolódó Palotai-sziget mellett. Az elkeveredés elmaradása miatt a szennyeződés szinte teljes töménységében juthatott be a felső zsilipen a népszigeti öbölbe.
De nem csak ez az egy probléma volt a Trianoni-gáttal ekkoriban, indult egy másik érdekes per is, melyet Bogyay László nyugalmazott dunai hajóskapitány indított 1936-ban, mégpedig azért követelt 52 476 pengő kártérítést Újpest városától, mert az újpesti Duna-ág olyannyira eliszapolódott, hogy ellehetetlenítette az általa bérelt révátkelést. A probléma valós volt, a Megyeri csárdától Csillaghegyre induló révhajót kerülőre kényszerítette a T-sarkantyú, ami mögött rohamosan töltődött az öböl a megszűnő vízáramlás következtében. Ezt a túlzó kártérítést a bíróság ugyancsak elutasította, mert a Trianoni-gátat nem Újpest városa, hanem az állam építtette [22]. A korabeli cikkek rendszerint az Újpesti-Duna-ág problémájáról írnak, ami némi magyarázatot igényel, ugyanis ez a Duna-ág ma már nem létezik, helyén a probléma késői orvoslására létrehozott szennyvíztelep áll az eltüntetett Palotai-szigeten.
Illik Viktor élete során nem csak felperes, de alperes is volt, méghozzá a főváros egyik legnagyobb hajószerencsétlenségében. 1936. június 16-án, éjfél után hat perccel a BSzKRT villamosvezetőit, kalauzait és azok hozzátartozóit hazafelé szállító motoros komp felborult, és a kb. 45 utas közül tizenhárman az öböl vizébe vesztek. Annak ellenére, hogy a mulatozó, javarészt ittas társaság felelőtlen magatartásával magának idézte elő a katasztrófát, négy áldozat hozzátartozója kártérítési pert indított a "halálkomp" tulajdonosa, Illik Viktor ellen, és éveken át húzódó pereskedés után a bíróság a vendéglőst életjáradék fizetésére kötelezte [23].
![]() |
Hajójárat a csárdába |
[...] Mesél a halról, halászról, a halászéletről, ami után mindig visszavágyik, aki egyszer belekóstolt. — Szegény a dunai halász, mint a templom egere, reshetne ugyan többet, de ha a gyárba menne dolgozni, de ezt nem tűri el a természete. Megszokta már az eső mossa, szétszárítja állapotot. Ha el is indul szerencsét próbálni a városba, visszahozza a szíve. Nemcsak őt, még a fiát, unokáját is. Nem pótolja a négy fal, meg az a pár száz forint, amivel többet keres, a vizet, a Dunát. Visszajön, aztán húzza a hálót, ahogy az apja, nagyapja, így aztán, ha nehezen is, de megél. Amíg hal van a vízben, nem éhezik a család. Mert a halászasszony nem szívesen megy el dolgozni. Ha van földjük, azt művelik a gyerekekkel, ha meg nincs — és így vannak a legtöbben—, hát segít húzni a hálót, viszi a piacra a halat. Nem is látni sehol annyi rongyos nadrágot, agyonfoltozott inget egy rakáson, mint itt a csárdában egy-egy taggyűlésen. Munkából jönnek, sietnek tovább, minek ide nagy „felhajtás“, maguk között vannak. De egy-egy jó fogás után, amikor naponta 200—300 forint üti a markukat, vásárolnak, felöltöznek, hadd irigyelje a halászt a szárazföldi népség. Majdnem családonként szétszórva élnek a Dunapartján Újpesttől fel a határig. Aztán, ha itt a halászati idény, motorosokra ülnek mert mégiscsak megváltozott az élet — és hajrá, fel a kék vízen. Háromnégy ember összeáll egy bokorba és fogják a pontyot, kecsegét, márnát és azt a vizát, amit az ügyetlen paksiak eleresztettek. Kis háló, nagy háló, egyformán nehéz azt húzni. Hát még ha éjjel kell kimenni a vízre. Mert átkozott természete van a halnak. Világos nappal, ha tiszta a víz, úgy megismeri a hálót, mint a kutya a sintért. Éjjel, mikor minden csendes, felvonulnak a halászok. Világosodik, mire megtelnek a csónakok. Aztán válogatják, osztályozzák a halakat. A csónak fenekén hathétkilós harcsa fekszik. Vakarja a szegény halász fejét nagy kínjában. Visszadobja a folyóba? Kisebb a súlya, mint a megengedett, de olyan izmos, szép jószág. Ember legyen a talpán, aki ellenáll a csábításnak, főleg ha maga van az elhagyott parton ezzel az ingerlő állattal. Hej halászok, halászok, ezám a probléma! Kora reggel indul az asszony a piacra a hallal, a férfiember meg visszaballag a tanyára, egyék valamit — ha hagytak a patkányok—s aztán hanyattveti magát és alszik napestig. — Nemcsak a férfiak, asszony is van, aki törlő ruha helyett hálóra adta a fejét. Nem volt legény a családban, beállt utánpótlásnak a lány. Erős, izmos asszonyok. Jaj a férjnek, ha lecserdítenek egy pofont. — És a gyerekek? — Nem vágynak azok el, meg nem is lesz okuk. Befizetik a szövetkezet részét, ahogy az öregeiktől látták, aztán élik a maguk önálló, szabad életét, hogy apjuktól, nagyapjuktól látták? No azért nem egészen úgy. Én sem azon a rozzant bárkán járom a vizet, amivel ötvenegynehány évvel azelőtt. Az unokák? Azok már valami lökhajtásos csudával fogják kergetni az árva dunai halakat [25].
Az Illik-csárda helye a mai viszonyokhoz igazítva (forrás) |
----------------------------
Felhasznált irodalom:
[1] Somogyvármegye, Megszöktek a katonaság elől. 1912-08-31 / 196. szám
[2] Somogyi Hirlap, A 44-esek aranykönyve. Kitüntetett hőseink. 1915-01-27 / 21. szám
[3] Újpesti strandélet a Tungi előtt
[4] Sportélet, Ahol a sport új generációját nevelik... 1929-03-28 / 9. szám
[5] Palota-Ujpest, Az újpesti hadirokkantatközgyűlése 1932-04-30 / 18. szám
[6] Budapesti Hírlap, hirdetés 1929-04-26 / 94. szám
[7] Az Est, hirdetés 1931-02-28 / 48. szám
[8] Kitzinger Szonja: Aki a Duna vizéből főzte a halászlevet. Magyar Konyha
[9] Magyarország, Négyszáz cigány Ilona napi köszöntője három mázsa halból készült halászlével 1938-08-18 / 185. szám
[10] A Mai Nap, Hatszáz cigány szerenádja a Népszigeten 1939-08-19 / 188. szám
[11] Ujság, Budapest nagy adófizetői 1935-08-04 / 176. szám
[12] Solymos Ede: Halászélet a Duna magyarországi szakaszain 407—430. p. Ethnographia 70. évfolyam (1959)
[13] Váci Hirlap, Félmázsás harcsát fogtak 1933-02-26 / 16. szám
[14] Friss Ujság, Szomorú a dunai halászok és horgászok sorsa 1933-06-27 / 143. szám
[15] Halászat Halászat, A pontyikra keserűségéről. 1942-08-15 / 8. szám
[16] Búvár, A magyar búvárhalász 1939-03-01 / 3. szám
[17] Pesti Napló, Halak gyilkos veszedelme az újpesti Dunaágban 1935-08-04 / 176. szám
[18] Friss Ujság, Perlavina Újpest ellen a fertőzött Dunaág miatt 1935-09-22 / 216. szám
[19] A Mai Nap, Tízezer pengő értékű hal pusztult el a Dunába bocsátott szennyvíztől 1939-05-20 / 114. szám
[20] Esti Ujság, A dunai italait megmérgezése miatt eljárás indult Újpest városa ellen 1940-02-01 / 26. szám
[21] Dunai Szigetek: Egy megkésett evezőspálya terv a Trianoni-gát tövében
[22] Pesti Napló Pert indítottak Újpest ellen, mert a Kis-Dunában nem folyik a víz 1936-03-01 / 51. szám
[23] Magyar Hirlap, Tömegszerencsétlenség Újpestnél a Dunán 1936-06-16 / 136. szám
[24] Magyar Horgász, Közös halbeszolgáltatás 1952. január-március / 1-3. szám
[25] Pest Megyei Hirlap, Mesél a vén halász 1957-06-04 / 29. szám
2025. június 2., hétfő
Népsziget Noir
Volt egy időszak a Nép(fél)sziget történetében, amikor az iparfejlesztés úgy maga alá temette, hogy a dunai szigetek antitézisévé vált, és a visszafordíthatatlanul rozsdává váló szocialista progresszió Urbán Tamás által megfestett és Kátai Tamás által lényegretörően megírt kormos-olajos ujjlenyomata levakarhatatlanul rajta maradt a romba dőlt, szociológiai szegregátummá vált, urbanizált, szürkeárnyalatos tájon, ahová a kitelepített zöld szín a Duna után vágyakozó városiakkal együtt csak óvatosan merészkedik vissza a néhány periférikus evezős reliktumterületről, rácsodálkozni újra a vízen táncoló napfényre, a kavicsokra, a fákra és a megtisztuló Duna illatára.
Henger préseli testük
2025. május 27., kedd
Weißenkirchen sokkal jobban néz ki egy dunai szigettel
![]() |
Weißenkirchen in der Wachau (wikipédia) |
Felbukkan a kavicszátony 1985-ben. |
Wachau, kavicssivatag, némi folyóval és a reggel fényeivel |
Kavicsgörgeteg, méretaránynak használt objektívsapkával |
A weißenkircheni sziget alsó, északi csúcsa. |
Sarkantyú zárja le a sziget mellékágát kisvíznél |
Pataktorkolat a sziget alsó csúcsánál |
A weißenkircheni sziget felső csúcsa |
2025. május 23., péntek
Hat hullám, avagy a leghosszabb dunai árvíz története
![]() |
1965. Galambok és emberek. (#262229 Fortepan/Gyulai Gaál Krisztián) |
![]() |
1. ábra A Duna 6+1 árhulláma 1964-1965-ben Regensburg és Mohács között (forrás: Dunai Árvíz 1965) |
![]() |
2. ábra A Duna középvízhozamainak és a hatodik árhullám hozamának összehasonlító ábrája Passau és a Dráva-torok között (forrás: Dunai Árvíz 1965) |
![]() |
3. ábra a csehszlovákiai töltésszakadások során elöntött terület nagysága (forrás: Dunai Árvíz 1965) |
![]() |
4. ábra A töltésszakadások miatt az árhullám gyorsabban vonult le. (forrás: Dunai Árvíz 1965) |
A levonuló árvíz után elöntve maradt területek július 8-án a Táti-öblözetben (forrás) |