2019. július 6., szombat

Fél évszázad a Dunán II. — Budapesttől a Deltáig


50 éve jelent meg a szlovák Rudolf Fabry szerkesztésében a Dunaj, Donau, Duna című képes album, amely a forrástól a torkolatig országonként mutatja be a Dunatájat. Igazi időutazás ez, hiszen alig telt el egy emberi élet és a folyó képe egyszerre mutatja a megváltozott és a változatlan képét. A könyvből válogatott képeken keresztül rácsodálkozhatunk a tájra, ahol szinte mindegyik kép ismerős lehet mégis valami mindig más. Hol egy híd hiányzik, hol a jól ismert erdő, vagy éppen a házak. Szokatlan autók bukkannak fel, régen elsüllyedt szigetek emelkednek ki a habokból. Válogatásunk második részében a Duna alsó szakaszát járjuk be a Budapesttől a Duna-deltáig.

Helybéliek nézik az újvidéki Žeželj híd építését, amely 1961-ben készült el, 1999-ben a NATO bombázásban pusztult el.. 

Az itt látható képek nem feltétlenül mind 1969-ben készültek, találunk korábban készülteket is. A képek mellett fel vannak tüntetve a fotósok — többnyire szlovákok, románok, bolgárok és osztrákok —  de pl. a magyarországi képek egyformán az MTI képtárából származnak. A könyvhöz tartoznak rövid leírások is országonként lebontva, amely igen érdekes aszimmetriát mutat. 1969-ben még csupán nyolc ország osztozott a Dunán; Németország, Ausztria, Csehszlovákia, Magyarország, Jugoszlávia, Bulgária, Románia és a Szovjetunió,  közülük a csehszlovák és a szovjet rész is ugyanakkora súlyt kapott mint a nagyobb államok. Mivel az itt látható képek szinte mindegyikéről volt már cikk a Dunai Szigetek blogon, a képek alatt megtalálhatják ezekre a hivatkozást!

Horgászok valahol Szerbiában, a szokatlanul széles Duna partján.

Szendrő várának huszonöt bástyája a szemközt fekvő Szendrői-sziget azóta eltűnt vendéglőjéből

A Babakáj-szikla, háttérben Lászlóvára, a román parton. Ma már nem sok látszik ki belőle.

Hajók a Nagy Kazán-szorosban, az erőmű megépülése előtt. Valahol itt a legmélyebb a Duna.

A Vaskapu (Đerdap) Nemzeti Park Szerbiában

Ada Kaleh szigete, néhány évvel az elárasztás előtt. Háttérben az utak magasabbra építésének nyomai.

A Vaskapu I. erőmű építése.

A Rusze-Giurgiu "Barátság" vasúti híd egészen 2013-ig az egyetlen híd volt Bulgária és Románia között.

A bulgáriai Lom kikötője.

Vadkempingezők a bolgár Duna partján.
  
Úttörők hallgatnak egy előadást Szvistov magaspartján, a vár romjai között.

Ifát rakodnak be a szovjet Izmail kikötőjében

A szovjet Velence. Útban a piacra Vilkovóban

A Duna-delta specialitása, a tokhal és a kaviár.

És végül elmosódik a határ a folyó és a tenger között...

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...